Agorafóbia kezelése házilag

Egy agorafóbiás nő vallomása

Agorafóbia öngyógyítása házilag35 éves vagyok, Budapest közelében élek, saját kutyasétálási vállalkozást vezetek… és agorafóbiám van.

Rendkívül szégyenlős gyermek voltam. Úgy értem, hogy nagy nehézségek nélkül nem tudtam volna a szüleim kivételével más felnőttekkel beszélni. Utáltam, hogy ilyen vagyok. Teljesen ellentmondásosnak tűnt, hogy volt ez a téglafal, amely megakadályozta, hogy idegenekkel beszéljek.

Mindig úgy éreztem, hogy nem vagyok beilleszkedve. Biztos voltam magamban, hűvös és népszerű voltam, de igazán nem tetszett az, aki vagyok, és úgy éreztem, hogy senki sem szeret igazán.

Abban az időben nem tudtam, hogy ez már a szorongásos betegség. A nyolcvanas években ez nem volt valami olyan dolog, amelyet a szülők vagy a tanárok felismertek, és amelyet orvosnak kellett volna diagnosztizálnia és kezelnie. Senki sem tudta, mi a pánikbetegségbés agorafóbia. Ez csak a szégyenlősség volt.

Körülbelül 10 éves koromban úgy döntöttem, hogy nem leszek többé szégyenlős, és azóta minden gondolatomnak arra kell irányulnia, hogy magabiztos, boldog, szerencsés, népszerű lánynak tegyem magam, aki mindenkinek tetszett.

A középiskolában egy lánycsoport indított ellenem megfélemlítést. Csak szavak voltak, de hihetetlenül érzékeny voltam, és mindazt, amit mondtak, szívbe markolt. Úgy éreztem, hogy teljesen egyedül vagyok, és valahogy megérdemlem.

Soha nem felejtem el az első pánikrohamomat. Szerda délután volt, és hirtelen nagyon betegnek éreztem magam. Bementem a WC-be hányni, de semmi sem történt. Szörnyűnek éreztem magam. A hét hátralevő része normálisan ment. De a következő szerda délután ugyanez történt. Úgy tűnt, hogy az agyam emlékezett a múlt heti napra és időre, és újra elővettek a pánikroham tünetei:

  • remegés
  • forróság
  • hányinger
  • szédülés
  • szívverés

Ezúttal figyelmen kívül hagytam, tudva, mi történt a héttel korábban, de attól kezdve minden szerdán délután betegnek éreztem magam.

Ahogy a rohamok egyre gyakoribbak és erősebbek voltak, megvizsgáltam, és mit tehetek velük. Elmentem a háziorvoshoz, aki antidepresszánsokat írt fel, és maroknyi szórólapot adott nekem a szorongásról. De amikor a szorongásom folytatódott, béta-blokkolókat és hat alkalomra szóló kognitív viselkedési terápiát (CBT) rendeltek. A foglalkozások során megismertem a pszichoterápia mögött álló ötletekkel.

A családom és én képesek voltunk finanszírozni a magánterápiát. Próbáltam tanácsadást, volt hipnoterapia, voltak táplálkozási szakemberek, online tanfolyamok és még sok további CBT.

A szorongás és a pánik nem szűnt meg, és néhány évvel később, 2009-ben megkaptam azt, amit csak ideg-összeroppanásnak tudok leírni. A szívem dobogni kezdett, megpróbáltam felkelni, hogy menjen a fürdőszobába, de nem tudtam járni. Alig tudtam lélegezni. Azt hittem, meg fogok halni. Vagy ami még ennél is rosszabb, soha többé nem érzem jól magam. Úgy éreztem, hogy minden remény eltűnt. Csak az anyám mondta, hogy valószínűleg pánikroham ez. Annyira megrémültem, hogy újra éreztem ezt az érzést, hogy már nem tudtam kimenni a házból. Ijesztőnek éreztem, hogy időnként el is hagyjam a hálószobát.

Agorafóbia gyógyítása otthon

A háziorvosom örömmel felmentetett a szorongással és depresszióval járó munkából, de más segítséget nem kínáltak. Kétségbeesetten a szüleim fizettek egy magán CBT terapeutaért, hogy jöjjön házhoz. 3 hónapot vett igénybe, hogy újra felálljak és újra futhassak – visszatértem a munkához, de a dolgok nem voltak igazán azonosak a korábbiakkal.

Aztán részt vettem egy videós távoktató programban. Kognitív viselkedésterápia gyakorlatokat végeztem 12 hónapon át.

Ma még mindig az agorafóbia hatalma alatt élek. A komfortzónám jelenleg 5 és 10 mérföldes sugarú kör, és minden nap bizonyos fokú szorongással foglalkozom. De most 5 éve egyedül élek, négy éve saját kutyasétálási vállalkozást vezetek, és minden nap tágítom a határaimat.

Fontos fordulópont volt számomra annak eldöntése, hogy nem szégyellem a körülményemet, és tudatosítom, hogy lehetséges az agorafóbia kezelése házilag – gyógyszerek nélkül.

Még mindig nagyon sok ember fél attól, hogy beismerje érzéseit. A megbélyegzés továbbra is fennáll, és a barátok, a kapcsolatok vagy akár a munkahelyek elvesztésének félelme túlságosan valódi.

A megoldás kutatása elengedhetetlen, ha meg akarjuk érteni a mentális betegségeket. Többet kell tudnunk arról, hogyan alakulnak ki ezek a fóbiák.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s